Eurowykop pod szybką kolej
Data: 14-02-2005 o godz. 09:55:59
Temat: z Życia Warszawy


Szybka kolej będzie dobra dla stolicy, ale uniemożliwi życie mieszkańcom Wawra ? przekonują władze dzielnicy. I proponują rozwiązanie.

Pociągi kursujące co kilka minut przez środek Wawra sparaliżują komunikację wewnątrz tej dzielnicy. Propozycja lokalnego samorządu jest konkretna.

- Chcemy, żeby władze Warszawy, PKP i spółki Szybka Kolej Miejska zwróciły się do Unii Europejskiej z prośbą o pomoc w schowaniu torowiska kolejowego w ziemi - mówi Dariusz Godlewski, burmistrz Wawra. - Tak jak na linii średnicowej wzdłuż Alej Jerozolimskich. Skrzyżowania z ulicami poprzecznymi zostałyby przykryte asfaltem, a tam, gdzie byłoby to potrzebne, przykryto by również całe fragmenty linii kolejowej, budując na nich sklepy lub minibiurowce.



Na takim rozwiązaniu zyskaliby, zdaniem Godlewskiego, nie tylko mieszkańcy Wawra, którym łatwiej byłoby się dostać z jednej strony torów na drugą. Opłaciłoby się również kolei. Wzdłuż 12-kilometrowego odcinka linii PKP od stacji Olszynka Grochowska do stacji Falenica wygospodarowano by wolny teren, który PKP mogłyby wydzierżawić lub sprzedać. Władze PKP i SKM zapewniają, że choć to dobry pomysł, będzie go trudno zrealizować.

- Idea jest ciekawa, ale bój o unijne pieniądze nie będzie łatwy - ocenia Ryszard Bandosz, rzecznik warszawskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają kolejowymi torowiskami. - Problemem są koszty. Kilometr zagłębienia to wydatek około 100 mln zł. Nawet przy dofinansowaniu Unii ciężko będzie zrealizować tę inwestycję - dodaje Jacek Poniewierski ze spółki SKM.

Dariusz Godlewski jest innego zdania. - O takich pieniądzach można mówić, kiedy buduje się tunel, a nie wykop przykryty w niektórych miejscach. Wykop kosztuje znacznie mniej, bo od 10 do 20 mln zł za kilometr. Potrzebne jest zatem około 400 mln zł. Niemal 300 mln można uzyskać z UE - twierdzi burmistrz Wawra. Decydujące będzie stanowisko władz Warszawy. Gdyby plan został zrealizowany, w wykopie znalazłyby się stacje: Gocławek, Wawer, Anin, Międzylesie, Radość i Miedzeszyn.







Artykuł jest z LSI Wawer
http://www.wawer.waw.pl/beta

Adres tego artykułu to:
http://www.wawer.waw.pl/beta/modules.php?name=News&file=article&sid=252