Ulica Patriotów – jest źle, może być gorzej
Data: 26-02-2005 o godz. 15:22:47
Temat: Przegląd prasy lokalnej


Wymiana 17 opraw oświetleniowych na nowsze i zapowiedź poprawienia stanu oznakowania przejść dla pieszych w newralgicznych punktach to za mało dla uzyskania lepszego stanu bezpieczeństwa na ul. Patriotów. Potrzebne jest podjęcie pewnych zadań inwestycyjnych, bez których wszystko inne to tylko półśrodki 
Przede wszystkim w tym roku trzeba doprowadzić do zrealizowania wcześniej zapowiedzianych inwestycji na ul. Patriotów po zachodniej stronie linii kolejowej. To budowa rond, wykonanie zatok dla autobusów miejskiej komunikacji oraz wysepek na przejściach dla pieszych. Okazuje się jednak, że i wschodnia nitka ul. Patriotów bezpieczniejsza nie jest. W dodatku w tym roku ma ruszyć Szybka Kolej Miejska od Dworca Zachodniego po Falenicę. Szybka oznacza nie tylko większą prędkość podróżowania, ale także większą częstotliwość w stosunku do obecnego kursowania pociągów podmiejskich. A to spowoduje nie tylko ułatwienia dla podróżnych, ale i spore perturbacje dla mieszkańców.
 


Podczas odbytej 7 lutego sesji Rady Dzielnicy przypomniano, że ciągi drogowe i kolejowe przechodzące przez Wawer zostały zaprojektowane na początku XX w. Od tego czasu zmieniły się funkcje osiedli położonych wzdłuż trasy kolejowej, głównie z letniskowych na zamieszkiwane przez cały rok. W efekcie dzielnica Wawer podzielona jest linią kolejową na dwie części: zachodnią i wschodnią, a grozi jej dalszy podział – na południową i północną po wybudowaniu drogi szybkiego ruchu z Ursynowa, przez nowy most na Wiśle, do trasy lubelskiej. Ograniczenia finansowe na kolei sprawiły, że na 12-kilometrowym odcinku ciągu ul. Patriotów i ul. Widocznej zlikwidowano część przejazdów przez torowiska. Wydłużyło to trasy przejazdów i zwiększyło ruch na pozostałych w Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie i w Falenicy. Nad linią otwocką jest tylko jeden wiadukt (w ciągu ul. Płowieckiej), drugi, w Międzylesiu, pozostaje od wielu, wielu lat na papierze. W dodatku część zarezerwowanego pod ten wiadukt terenu jest już zagospodarowana przez stację paliw BP.
Szybka Kolej Miejska – podnoszono na sesji – spowoduje częstsze niż obecnie zamykanie przejazdów kolejowych, co utrudni życie mieszkańcom. Istnieją uzasadnione obawy, że w korkach ugrzęzną karetki pogotowia obsługujące Centrum Zdrowia Dziecka, Centralny Szpital Kolejowy w Międzylesiu i Instytut Kardiologii w Aninie.
Pomysłodawcy utworzenia SKM uważają, że część mieszkańców dzielnicy przesiądzie się z samochodów osobowych na pociągi. Wiedzą, że aby się tak stało, potrzebne będą w pobliżu stacji parkingi. Nie w każdym przypadku ich utworzenie blisko przystanków będzie możliwe.
Rada Dzielnicy wystąpiła z bardzo odważną propozycją przełożenia linii kolejowej do płytkiego tunelu, a częściowo do otwartego wykopu. Dzięki tunelowi udałoby się – przekonywano – poprawić bezpieczeństwo i wygospodarować miejsca parkingowe. Obecni na sesji przedstawiciele PKP oraz SKM są sceptykami. Ich zdaniem zrealizowanie tego zadania wymagałoby zamknięcia na dłużej linii otwockiej, co jest niemożliwe. Zdaniem burmistrza Dariusza Godlewskiego istnieją technologie pozwalające na budowanie wykopów i tuneli w pobliżu czynnego toru, po którym ruch odbywałby się na przemian w obu kierunkach.
Pozostają kwestie finansów. Wawerscy radni mają świadomość śmiałości swojej wizji, ale zdają sobie sprawę z tego, że potrzebne pieniądze można zdobyć z Unii Europejskiej. Zdaniem radnego Adama Godusławskiego są cztery unijne źródła: programy „Rozwoju transportu publicznego w aglomeracjach” i „Modernizacji i rozbudowy regionalnego układu transportowego”, Sektorowy Program Operacyjny „Transport” oraz Fundusz Spójności – w części dotyczącej inwestycji transportowych.
Niezależnie od tego należałoby – zdaniem wawerskich radnych – odtworzyć przejazd kolejowy w Aninie, zbudować ronda przy przejazdach w Falenicy (strona zachodnia),w Miedzeszynie (po obu stronach) i Radości (strona wschodnia), zastąpić oświetlenie rtęciowe sodowym, ustawić sygnalizację świetlną przy stacji PKP Miedzeszyn, ustawić w miejscach najbardziej niebezpiecznych fotoradary i uporządkować tereny wzdłuż linii kolejowej.
Andrzej Murat






Artykuł jest z LSI Wawer
http://www.wawer.waw.pl/beta

Adres tego artykułu to:
http://www.wawer.waw.pl/beta/modules.php?name=News&file=article&sid=254